Referat af MR-møde den 18.april 2018

Dagsorden for Nybøl Menighedsråd

MR-møde den 18. april 2018 kl 19.00

Mødested: Menighedshuset.

 

Mødepunkt                                                                Beslutning

Godkendelse af dagsorden.

Afbud fra René Asmussen.

Dagsordenen blev godkendt.

Præsten udeblev.

 

Økonomi.

Kasserer Ib Krogh-Nielsen kommer ikke. Regnskab kan ikke udarbejdes på grund af landsdækkende problemer med IT.

Ombygning af kapel mv.

Diverse indkøb til baderum, kontor og spise/opholdsrum.

Diverse skilte.

Ombygning af det tidligere kapel nærmer sig sin afslutning. Fsv. angår skilte, undersøger Brian Schmidt Valentin om en gunstige pris kan opnås.

Ansættelse af kirketjener.

Der er ansat ny kirketjener. Han hedder Martin Lassen og er startet i tjenesten den 15. april 2018.

Samarbejdsaftaler:

Kirkegård

Kirketjener

 

Medlemmerne meddelte, at de havde gennemlæst aftalerne.

Valg til provstiudvalg.

Materiale til valget er modtaget af formanden.

Valg skal ske i forbindelse med et menighedsrådsmøde.

Valget blev gennemført på behørig vis.

 

 

Fælles kordegnefunktion. Antal timer.

På grund af præsten ikke-tilstedeværelse udgår punktet.

Tidligere referater underskrives.

Referatet blev underskrevet.

Rep af smedejernshegn og ituslagne mindetavler på kirkegård.

Huller i asfalt ved mr-huset.

Afregning til sanger?

Vor graver har kontaktet stenhugger vedrørende reparation af hegnet og mindetavlerne.

Brian Schmidt Valentin undersøger prisen på asfalt.

Afregningen til sanger skulle være sket.

Reparation af tag på kirke.

Kalkning af kirken indvendig.

 

Reparation af huller i taget er igangsat.

Kalkning af kirke bliver sikkert dyrere end forventet på grund af skader i kor mv.

Reparation af container

Brian Schmidt Valentin undersøger pris og muligheden for at opsætte A-blokke til erstatning for container.

 

Bordrunde

Næste møde planlægges.

 

 

Næste møde er 16. maj 2018 og 20. juni 2018

22. august 2018

18. april 2018  Ruth Hansen

Referat af MR-møde den 14. marts 2018

Referat for Nybøl Menighedsråd

MR-møde den 14. marts 2018 kl 19.00

Mødested: Menighedshuset.

 

 

Mødepunkt                                                                Beslutning

Godkendelse af dagsorden.

Dagsordenen blev godkendt.

Præsten udeblev.

Økonomi. Afregning vedr skovbrug.

.

 

 

Mr-rådet har modtaget afregning vedr skovning i Vestermark. Der er også modtaget en faktura vedrørende skovning.

Ombygning af kapel mv.

 

 

Gulvfliser/klinker blev forelagt. Graver har udvalgt farven.

Der er afregnet beløb til forskellige håndværkere.

Ansættelse af kirketjener.

Der er opslået stillingsannoncer på vor og Sottrups hjemmesider. Stillingen ønskes besat snarest.

 

 

 

OK 18

Vore medarbejdere er omfattet af varslet om lockout med virkning fra 10. april 2018. Se skrivelse fra landsforeningen af Menighedsråd af 14. marts 2018.

 

Personalet skal have besked hurtigst muligt.

 

Vi afventer situationen.

 

Fælles kordegnefunktion. Antal timer.

 

Kunne ikke afklares på grund af præstens udeblivelse.

Tidligere referater underskrives.

Referater blev underskrevet.

Bordrunde.

G. Jacobs undersøger hvem der skal vedligeholde smedejernshegnet omkring obelisken (krigsminde).

Vikar for kirkesanger mangler afregning for udført arbejde. Rikke Sørensen undersøger, om arbejdsseddel ligger i kirken.

 

 

 

 

 

Næste møde planlægges.

Næste møde er 18. april 2018o og 16. maj 2018.

Ruth Hansen 14. marts 2018

Mr-formand

Referat af MR-møde den 14. februar 2018

Nybøl Menighedsråd

Referat af MR-møde den 10. januar 2018 kl 19.00

Mødested: Menighedshuset.

 

 

Mødepunkt                                                                Beslutning

Godkendelse af dagsorden.

Afbud fra René Asmussen og Horst Jacobs

Dagsorden blev godkendt-

Økonomi.

 

 

Det blev meddelt, at der var indkøbt eldrevet katafalk.

Ombygning af kapel mv.

Referat af byggemøde

 

Der afholdtes byggemøde den 10.1.2018 i mr-huset. Vi afventer endelig accept fra provstiet.

Ønskeseddel fra graver Rikke Sørensen gennemgås

Liste over ønsker hhv mangler på lokaliteterne blev gennemgået.

Krybbespilstøj overtages af præsten.

Samarbejdet med Sottrup Kirke skal opgraderes. Præsten indkaldes til et møde med formænd, kontaktpersoner og ansatte på kirkegårdene hurtigst muligt.

Stjerne til korbuen sendes til reparation hos elektriker.

Ved kommende budgetplanlægning medtages en del af de punkter, som eventuelt kan komme ind under anlægsudgifter.

Valg til provstiudvalg.

 

Der afholdes snart et nyt valg til provstiet. Medlemmer af menighedsrådet kan opstille.

Skrivelser på DAP bla. fra Stiftet.

Opmærksomheden blev henledt på stiftets skrivelser vedr kurser.

Underskrift af referat

Referater blev underskrevet.

Bordrunde

Intet.

Nyt tæppe til babysalme sang.

Annemette ønsker et nyt tæppe til brug ved babysalmesang. Tæppet koster kr. 2,500. Det blev bevilget.

 

 

 

 

Næste møde

14. februar 2018

Ruth Hansen 11. januar 2018

Mr-formand

Referat af MR-møde den 10. januar 2018

Beslutningsreferat for Nybøl Menighedsråd

MR-møde den 22. november 2017 kl 19.00.

Mødested: Menighedshuset.

 

 

Mødepunkt                                                                Beslutning

Godkendelse af dagsorden.

Afbud fra Rikke Sørensen og Brian Schmidt Valentin

Dagsordenen blev godkendt.

Økonomi.

Afmeldinger af bl a telefon i præstegården.

 

Kassereren gennemgik regnskabet til dags dato og det indskærpedes, at der udvises mådehold i forbindelse med indkøb og lignende.

Opfølgning af forrige møde og underskrivelse af referat.

Referat blev underskrevet.

Brev fra arbejdstilsynet drøftes.

Se DAP

Kort drøftelse.

Indvendig kalkning af kirke

Intet nyt.

Reparation/udskiftning af toiletter på Totfælled

Udskiftning nødvendig.

Børneunivers.

Se DAP

Første spadestik blev taget af borgmesteren.

Mindetavler.

Skrivelser fra kommunen  mv. er tilsendt.

Kort omtale af placering

Møde med vikarierende provst den 26. 10.2017

Formand orienterede.

Møde med stift og provsti

Afholdes den onsdag 29. november 2017. er ikke offentligt.

Bordrunde

 

Næste møde

Blev ikke aftalt.

Ruth Hansen 26. november 2016

Mr-formand

MR-møde den 22. november 2017

 

Dagsorden for Nybøl Menighedsråd

MR-møde den 25. oktober 2017 kl 19.00.

Mødested: Menighedshuset.

 

 

Mødepunkt                                                                Beslutning

Godkendelse af dagsorden

René Asmussen og Vibeke von Oldenburg har meldt afbud.

Økonomi. Ib Krogh-Nielsen deltager i mødet.

Afmeldinger af bl a telefon i Præstegården drøftes med kasserer.

Punktet udgår fordi Ib Krogh-Nielsen har meldt afbud.

Opfølgning af forrige møde og underskrivelse af referat.

Belysning af kirke

Besøg af arbejdstilsynet drøftes.

Rapport er til sendt MR. Se DAP.

 

Indvendig kalkning af kirken.

Rapport fra Nationalmuseet foreligger

 

Digital dødsanmeldelse

 

Ansøgning om opførelse af carport

Se DAP

 

Evaluering af mødet med Sottrup mr-råd den 12. oktober 2017

 

Sammenkomst 10. november 2017

 

Møde med provsten den 26. 10.2017

 

Bordrunde

 

Næste møde

 

Ruth Hansen

Mr-formand

 

MR-møde den 25. oktober 2017

Referat for Nybøl Menighedsråd

MR-møde den 27. september 2017 kl 19.00.

Mødested: Menighedshuset.

 

 

Mødepunkt                                                                Beslutning

Godkendelse af dagsorden

Dagsordenen blev godkendt. Kasserer Ib Krogh-Nielsen deltog. Afbud fra Rikke Sørensen.

Økonomi. Ib Krogh-Nielsen kommer.

Kasserer har sendt Budgettet for 2018, revisionsprotokol mv. for 2016 til godkendelse. Materialet er sendt til MR.

Se DAP.

Endelig budget blev godkendt. Afleveret den 19. september 2017 kl. 16,30. Cvr.nr. 66288218.

Revisionsprotokollen blev gennemgået. Det bemærkedes, at revisor tilrådede menighedsrådet til årligt at gennemgå og revurdere de fordelingsnøgler, som ligger til grund for foretagne opgørelser af momstilsvaret. En beskrivelse heraf bør/skal ligge i det materiale, som indsendes til revisor til brug ved revisionen.

Revisors påtegning blev gennemgået og rådet kunne konstatere, at revisor ingen kritiske bemærkning havde hertil. 

Opfølgning af forrige møde og underskrivelse af referat.

Skrevet til Job & Trivsel 24.8.2017 med afslag om møde.

Skrevet til stiftet 24.8.2017 med udtalelse vedr nyt boligområde i Nybøl. Meddelte, at rådet ingen indvendinger har mod udvidelsen.

Nybøl Adventsklub tilskrevet den 24.8.2017 med tilladelse til at benytte kirken den 30.11.2017.

Forsøgt at få fat i taxa til at køre kirkebil. Der er ikke interesse herfor.

Der arbejdes på at få en kaffeliste op at stå.

Det har ikke været muligt at få en håndværker til at opsætte rækværk ved kældertrappen på Totfælled.

 

Besøg af arbejdstilsynet drøftes.

Rapport er til sendt MR. Se DAP.

Forholdet drøftes nærmere med graveren ved næste møde.

Skovdyrkerforeningen. Afregning modtaget.

Der er alene skovet i Kirkens andel af Rundkær Skov.

Børneunivers – kommunens ansøgning om skiltning i forbindelse med opførelsen

Kommunen har fået tilladelse til at opsætte et skilt med tydelig adgang til byggepladsen vedr børneuniverset på kirkens grund.

Fælles kordegnefunktion – tildeling/fordeling af timer

Man arbejder på at få en anden fordeling af timer mv på grund af ændringer af arbejdsopgaver mv.

Digital dødsanmeldelse

Udskydes da Rikke har sendt afbud

Presenning til jordkassevogn kr, 3.995 excl. moms

Indkøb af presenning er bevilget.

Anskaffelse af løvsuger.

Penge til anskaffelsen er bevilget jfr møder afholdt i provstiet.

Belysning af kirken. Et tilbud er modtaget.

Firma fra Vollerup kommer i næste uge og ser på belysning på kirkegården

Rengøring af kirkens ældre inventar bla himmel over prædikestolen

Rengøring foretages i forbindelse med indvendig maling af kirken.

Indregistrering af Park Ranger (lille traktor), da den kører på offentlig vej (til præstegården)

Formanden har tlfsk kontaktet Folkekirkens Forsikringsenhed. Det oplystes, at maskinen er omfattet af Folkekirkens forsikringsordning, når maskinen alene kører på den direkte den direkte vej mellem kirke og præstegård. Iht. køretøjsregistreringsloven paragraf 3 skal en sådan traktor ikke registreres, når den anvendes som trækkraft for påhængsvogn, der er tom eller medfører arbejdsredskab, som er knyttet til traktorens funktion til og fra arbejdsplads (stk. 1 nr. 3). jfr. Stk. 2 kan en sådan traktor også anvendes til renholdelse og snerydning.

Indvendig maling af kirken. Besøg af Kirsten Trampedach.

Vi afventer stadig rapporten fra Kirsten Trampedach, Nationalmuseet.

Bordrunde

Intet.

Lukket punkt

 

Drøftelse af fremtidig bemanding/betjening ved kirkelige handlinger.

 

Næste møde afholdes den 25. oktober 2017 kl 19.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Referat udarbejdet af

Ruth Hansen

Menighedsrådsformand

10. oktober 2017.

MR-møde den 27. september 2017

Referat for Nybøl Menighedsråd

MR-møde den 23. august 2017 kl. 19.00.

Mødested: Menighedshuet i Nybøl

 

 

 

Godkendelse af dagsorden

 

Dagsorden blev godkendt.

Besøg af arkitekt Morten Hørlyck, som vil orientere om det videre forløb af opførelsen af det nye kapel efter at fredningsnævnet ikke godkendte den foreslåede placering. Endvidere en drøftelse af igangsættelsen af ombygning af det nuværende kapel og redskabsrum.

 

M. Hørlyck berettede om historikken vedr opførelsen af et nyt kapel. Pt. afventer vi svar fra kirkeministeriet. Mht. ombygning af det nuværende kapel og redskabsrum kan den igangsættes, når der er indhentet behørig byggetilladelse. Et enigt menighedsråd er af den formening, at ombygningen bør igangsættes hurtigst muligt. Det vil i en periode betyde, at der ikke er noget kapel til rådighed ved kirken. Er der behov derfor, kan kapellet i Sottrup og Ullerup benyttes.

Ønsker om projekter i fremtiden? Fristen for indlevering er 5.9.2017 til provstiet.

a)       Etablering af gelænder i kældernedgang ved stuehuset ved Totfælled

b)      Udskiftning af vindue og pudsning af vægge i viktualiekælder i stuehuset ved Totfælled

c)       Nye metalplader på ladeport i laden bag stalden på Totfælled

d)      Nye møbler (borde og stole) til menighedshuset

 

 Der er etableres et gelænder i kældernedgangen ved stuehuset ved Totfælled. Brian Schmidt Valentin kontakter en tømrer, der kan etablere et sådant.

 

Udskiftning af vindue og reparation af ladeport udsættes til budgettet for 2019.

 

Formand og næstformand aflægger besøg i Hebru Møbler i Gråsten for at besigtige stole og borde. 

Henvendelse fra Job og Trivsel v/ Berit Simonsen

(materiale udsendt per mail)

 

Et enigt menighedsråd er ikke interesseret i denne henvendelse.

Formanden skriver til Berit Simonsen.

Indsættelse af Vibeke von Oldenburg i Nybøl kirke den 24. september 2017.

 

Indsættelsen af Vibeke von Oldenburg i Nybøl kirke er fastsat til søndag den 24. september 2017 kl. 14. Provst Arffmann, der er vikarierende provst, foretager indsættelsen. Efter gudstjenesten er der kaffebord med kage i menighedshuset.

 

Landemode den 1 september 2017. 

Kirkeværge og formanden deltager i Landemodet.

 

Budgetmøde den 12. september 2017

Kirkeværge og formanden deltager i mødet.

Nyt boligområde i Nybøl

(materiale udsendt)

Rådet drøftede det fremsendte materiale.

Det var en udbredt tilfredshed med, at Nybøl med tiden ville vokse. Formanden udarbejder en udtalelse.

Henvendelse fra Arbejdstilsynet

Vi afventer nyt besøg henvendelse fra Arbejdstilsynet.

 

Drøftelse af indførelse af kirkebil

Rådet besluttede at indføre kirkebil i en forsøgsperiode på 3 måneder. Formanden kontakter en taxavognmand.

 

Drøftelse af indførelse kirkekaffe

Det besluttedes, at Vibeke von Oldenburg kontakter de personer, som står på den tidligere kaffeliste for at høre, om de stadig er interesseret i kaffebrygningen. Formanden laver kaffe den 10 september 2017. Højmessen starten kl 10,30.

Der er ikke kirkekaffe på de søndage, hvor højmessen starter kl 9,00.

 

Økonomi

(halvårsregnskab udsendt)

Halvårsregnskabet blev taget til efterretning.

Indvendig kalkning af kirken

Telefonisk henvendelse fra Kirsten Trampedach Nationalmuseet. Hun meddelte, at hun vil besigtige kirken den 29. august 2017. Kontaktpersonen tager sig af sagen, da formanden er indisponibel.

 

Henvendelse fra Nybøl Adventsklub vedr. ansøgning om lån af kirke med personale excl præst i forbindelse med adventsgudtjeneste. Overskuddet går til Julemærkehjemmet.

Ansøgningen blev godkendt.

Formanden skriver Karin Nannberg.

Bordrunde

Formanden meddelte, at det store tyske mindesmærke ved den østvendte indgang er blevet renoveret. Det samme er sket ved det tyske mindesmærke på Tingvej.

Kassereren meddelte, at han er ved at arrangere en sammenkomst for personale og menighedsrådet. Bliver sikkert i november. Den endelige dato er endnu fastsat.

Præsten oplyste, at der er 48 konfirmander. De er netop startet med konfirmationsundervisningen i dag.

I den nærmeste fremtid er der mange barnedåb og bryllupper i Nybøl og Sottrup.

 

 

På mødet den 23.august 2017 havde medarbejderrepræsentant Rikke Sørensen meldt afbud.

Den 27. september 2017 og 25. oktober 2017 afholdes der menighedsrådsmøder kl. 19 i menighedshuset (ret til ændringer forbeholdes).

Referat udarbejdet af formanden den 24. august 2017.

 

Ruth Hansen

menighedsrådsformand

MR-møde den 23. august 2017

Referat af menighedsrådsmøde onsdag den 24. maj 2017.

Til stede var:

Kirkeværge Horst Jacobs, kontaktperson Brian S. Valentin, næstformand René Asmussen, sognepræst Mette Carlsen, sognepræst Vibeke von Oldenburg, graver Rikke Sørensen og mr-formand Ruth Hansen.

Kasserer Ib Krogh-Nielsen deltog i punktet vedrørende økonomi.

 

Dagsorden:

Åbent møde

  1. Godkendelse af dagsorden/eventuelle tilføjelser
  2. Underskrift af referat fra sidste møde
  3. Økonomi
  4. Orientering om mødet med Skovdyrkerforeningen
  5. Orientering om byggeri af nyt kapel mv.
  6. Orientering om nye køb til brug på kirkegården og driften af maskiner.
  7. Orientering om henvendelse fra SKAT vedrørende bygninger på de matrikelnumre, der er ejet af kirken.
  8. Orientering vedrørende kursus i DAP.
  9. Orientering om biskoppens skrivelse vedrørende børneuniverset.
  10. Bordrunde

Lukket møde

På det lukkede møde fortsættes drøftelsen af det på det lukkede møde den 24. april 2017 omtalte emne/udtalelse jævnfør brev fra biskoppen.

Ad pkt 1.

Dagsordenen blev godkendt.

Ad pkt 2.

Referat fra sidste mr-møde blev underskrevet.

Ad pkt 3.

Udkast til budgettet for 2018 blev fremvist og kassereren påpegede, at der snarest skulle fremsættes ønsker for så 2018. Vibeke von Oldenburg bad om at beløbet vedrørende konfirmander blev forhøjet på grund af et større antal konfirmander i 2018. Der skal snarest holdes tilsyn alle kirkens bygninger med henblik på at få eventuelle ønsker om forbedringer og nyanskaffelser med på budgettet, der skal indsendes til provstiet snarest. Den bygningssagkyndige kontaktes med henblik på et snarligt møde desangående. Endvidere skal der udarbejdes en tekst vedrørende rådets målsætning. Der indkaldes til et lukket møde onsdag den 7.6.2017 kl 19, hvor forholdet bliver gennemgået/gennemarbejdet.

 

 

Ad pkt 4.

Skovdyrkerforeningen havde kontaktet formanden for at få et møde vedrørende besigtigelse af kirkens skove. Den 24 maj 2017 har en repræsentant fra Skovdyrkerforeningen og formanden gået en tur i en del af skoven. En del af aske-træerne er angrebet af en virus, der svækker træerne og bevirker, at træerne går ud. Skoven trænger desuden til at blive tyndet ud. Arbejdet hermed vil starte i juli/august i år. Vi kan forvente et pænt overskud ved salg af kævler, flis og andet.

Ad pkt 5.

Ansøgning om byggetilladelse vedrørende det nye kapel er indsendt til kommunen. Nationalmuseet ønsker at deltage i udgravning af fundament dertil. Skrivelsen herom er sendt til den byggesagkyndige.

Ad pkt 6.

Der er anskaffet en hedvandsmaskine til ukrudtsbekæmpelse. Maskinen skal anvendes på kirkegårdene i Nybøl, Sottrup og Ullerup. Personalet aftaler indbyrdes brugen af maskinen. Der er indkøbt en ny græsslåmaskine til brug på kirkegården i Nybøl.

Ad pkt 7.

Skat har telefonisk rettet henvendelse til formanden vedrørende bygninger mv på kirkens parceller. Spørgsmål herom blev klaret telefonisk.

Ad pkt 8.

Formanden havde deltaget i et kursus vedrørende brug af DAP. Det skal meddeles, at man – hvis man sletter noget indgående post – sletter det for alle andre også. Vær derfor opmærksom på dette.

Ad pkt 9.

Stiftet har fremsendt diverse skrivelser vedrørende opførelsen af børneuniverset. Det fremgår af de forskellige skrivelser, at alle kirkelige instanser havde godkendt bla flytningen af Dong-kassen

Ad pkt 10.

Rikke Sørensen havde udarbejdet en liste med ønsker om anskaffelser til kirkegården. Fsv angår nye projektører til kirkegården, vil hun indhente tilbud. Hækplanter indkøbes i en planteskole i Vejen uagtet rådet ønsker, at indkøbene foretages lokalt. Dette skyldes, at man ikke kan få tilsvarende kvalitet lokalt. Dette blev godkendt af rådet. Nybøl er ikke tilmeldt digital dødsanmeldelse. Rikke var interesseret i at vor kirke bliver tilmeldt.

Mette Carlsen meddelte, at hun var ansat som sognepræst (50%) i Egernsund fra 1. juni 2017. Foruden denne stilling skal Mette Carlsen en gang månedligt afholde gudstjenester i Nybøl (25%) og Sottrup kirker samt deltage i provstiets arbejde (25%).

 

Vibeke von Oldenburg meddelte, at der i foråret 2018 vil være 50 konfirmander – 30 i Sottrup og 20 i Nybøl. Der er indkøbt en tegneserie om Martin Luther.

Den 11. juni 2017 vil der være indskrivning af konfirmander. Det vil ske i forbindelse med højmessen i Nybøl kirke. I forbindelse med altergang kan vi ikke byde børnene at drikke vin og vi aftalte, at der indkøbes en pæn karaffel, som kan bruges til saftevand. Rikke Sørensen foretager indkøbene.

Brian Valentin oplyste, at han havde givet nogle af beboerne lov til at parkere på parkeringspladsen ved menighedshuset på grund af udgravningerne i forbindelse med kloaksepareringen i Sandmark-kvarteret.

Der er indkaldt til fælles personalemøde den 6. juni 2017 kl 15 i Sottrup menighedshus.

Liste over sogneeftermiddage udflugter osv foreligger og kan indsættes på vor hjemmeside.

Det undersøges om præsternes telefonnumre fremgår af hjemmesiden første side.

 

Ruth Hansen

menighedsrådsformand

Referat af MR-møde den 24. maj 2017

Referat af menighedsrådsmøde onsdag den 26. april 2017 i menighedshuset, Amtsvejen.

Til stede var:

Kirkeværge Horst Jacobs, kasserer Troels Lystrup, kontaktperson Brian S. Valentin, næstformand René Asmussen, præst Mette Carlsen, graver Rikke Sørensen og mr-formand Ruth Hansen.   

Dagsorden:

Åbent møde

  1. Godkendelse af dagsorden/eventuelle tilføjelser
  2. Underskrift af referat fra sidste møde
  3. Økonomi kvartalsopgørelse fra ekstern kasserer
  4. Køb af PC til graverkontor
  5. Køb af diverse til brug i kirken, på kirkegården i menighedshuset drøftes
  6. Skrivelse fra kommunen vedrørende mindetavler
  7. Køb af kort med tryk af kirken til brug ved dåb mv
  8. Bordrunde

Lukket møde

  1. Drøftelse af biskoppens skrivelse

 

Ad. Pkt.1          

Dagsordenen blev godkendt.

Ad. Pkt. 2

Referatet fra sidste mr-møde blev underskrevet.

Ad. Pkt.3

Den økonomiske kvartalsopgørelse blev kort diskuteret og det blev gjort opmærksom på 

visse indtægter, som kan have betydning for økonomien.

Ad. Pkt. 4

Rådet havde indkøbt ny moderne PC med printer til graverkontoret. Horst Jacobs havde installeret den.

Ad. Pkt. 5

Rådet henstillede til de deltagende i mødet, at indkøb foretages hos lokale forhandlere – hvis muligt. Køb over kr. 5.000 skal godkendes af formanden/rådet.

 

 

Ad. Pkt. 6

Formanden meddelte, at Sønderborg kommune havde fremsendt skrivelse vedr mindetavler fra Arne Jessen. Kommunen ønskede få oplyst, om rådet fastholdt sin indstilling om ikke at placere de omhandlede mindeplader på kirkemuren.

Rådet er enige om, at mindepladerne ikke skal placeres på kirkemuren, men har ikke noget imod, at de placeres på kirkegården enten op ad kirkegårdsmuren eller i et ophæng placeret et passende sted.

Ad. Pkt. 7

Mette Carlsen fremlagde prøvetryk af kort påtrykt Nybøl Kirke i farver. Kortet blev godkendt af rådet. Mette Carlsen sørger for det videre fornødne (bestilling mv.)

Ad. Pkt. 8

Under bordrunden fremkom Rikke Sørensen med nogle ønsker om køb af forskellige redskaber herunder hækklippere (batteridrevne med ekstra batterier) til kirkegården. Rikke Sørensen kontakter forhandler af de forskellige maskiner og indhenter tilbud.

Ruth Hansen oplyste, at man fra Sønderborg kommune havde fået tilsendt en ansøgning om opførelse af en carport indenfor exner fredningen til udtalelse.

Rådet blev enige om, at carporten ikke generer udsigten til kirken. Derfor har rådet intet imod opførelsen.

Ruth Hansen meddelte, at hun var blevet kontaktet af en konfirmand, der ønskede oplyst, hvor man kunne søge om hjælp til konfirmation. Hun var blevet henvist til dels at søge på internettet og dels at rette henvendelse til Børnefonden.

Ad. Pkt 9

Punktet vedrørte personforhold og offentliggøres ikke.

Ruth Hansen

menighedsrådsformand

Referat af MR-møde den 26. april 2017

Nybøl Sogns Menighedsråd

 

Referat af menighedsrådsmøde torsdag den 30. marts 2017 i menighedshuset, Amtsvejen.

Til stede var:

Kirkeværge Horst Jacobs, kasserer Troels Lystrup, kontaktperson Brian Schmidt Valentin, næstformand René Asmussen, graver Rikke Sørensen og formand Ruth Hansen. Mette Carlsen, præst var forhindret i at give møde.

 

Dagsorden:

  1. Godkendelse af dagsorden/eventuelle tilføjelser
  2. Underskrift af referat fra mødet den 23. februar 2017.
  3. Økonomi
  4. Orientering om nye opgaver.
  5. Invitation fra biskoppen – besøg i haven – samlet tilmelding (kun rådet)
  6. Orientering om eventuel sikring af maskiner og værktøj foranlediget af flere indbrud på forskellige kirkegårde.
  7. Orientering af møde med pastoratets MR-formænd.
  8. Planlægning af kommende møder.
  9. Ændring af vedtægter vedrørende kirkegård.
  10. Nedslidt pc og printer på graverkontoret.
  11. henvendelse om køb af malerier.
  12. Bordrunde.

 

Pkt.1

Rikke Sørensen bad om at få tilføjet et punkt vedrørende nedslidte pc og printer, pkt. 10 blev tilføjet Dagsorden.

Pkt. 2

Referat fra sidste møde blev underskrevet af de tilstedeværende medlemmer. Præsten har ikke underskrevet på grund af fravær.

Pkt. 3

Ib Krogh-Nielsen fremviste regnskabet 2016.

Regnskabet for 2016 gennemgået og godkendt cvr.nr. 66288218 afleveret 30. marts 2017 kl. 15,09.

Menighedsrådet har besluttet at benytte metode A og B i Landsforeningens udsendte hjælpeark til beregning af momsrefusionsprocenten, idet menighedsrådet skønner, at denne metode er den mest retvisende for Nybøl Kirkekasse.

Pkt. 4

MR påtænker opstart af forberedelserne til indvendig kalkning af kirken. En sådan handling kræver godkendelse mv. fra Nationalmuseet. Der er derfor rettet henvendelse til pastoratet desangående.

Pkt. 5

Ingen i MR ønsker at deltage i dette arrangement.

Pkt. 6

I forbindelse med ombygning af graverfaciliteterne vil man drøfte eventuelle sikkerhedsmæssige tiltag.

Pkt. 7

Ruth Hansen fortalte om mødet for pastoratets formænd. Det handlede mestendels om økonomi herunder årshjulet. Givtigt at høre om andre formænds erfaringer.

Pkt. 8

Der blev planlagt MR-møder til 26.4.2017 og 24.5.2017. Begge møder starter kl 19 og afholdes i menighedshuset.

Pkt. 9 

Rikke Sørensen fremlagde udkast til ændringer af vedtægterne for kirkegården. De vil blive gennemgået og skal derefter fremsendes til pastoratet til godkendelse.

Pkt. 10

PC-udstyret på graverkontoret er nedslidt og forældet. Det vedtoges, at man indkøber ny PC og printer til graverkontoret.

Pkt. 11

Ruth Hansen oplyste, at hun i dag var blevet telefonisk kontaktet af Erik Kragh Hansen. Han spurgte om MR var interesseret i at erhverve nogle malerier, malet af hans fader.

MR har enstemmigt vedtaget, at det ikke ønsker at erhverve malerierne.

Pkt. 12

Vedrørende anskaffelse af ny el-betjent arbejdsvogn, enedes man om at afvente regnskabstallene for 1. halvår 2017 inden man tog den endelige beslutning om købet.

Uwe Schmidt fra Sønderborg kommune har i dag afhentet de ved sidste MR-møde underskrevne papirer.

Møde med menighedsrådet i Sottrup den tirsdag den 25. april 2017. Vi kan meddele MR-formanden for Sottrup, at vi deltager med 4 medlemmer.

Ruth Hansen, menighedsrådsformand. 3. april 2017

Menighedsrådsmøde torsdag den 30. marts 2017

  

Referat af menighedsrådsmøde torsdag den 23. februar 2017 kl 19 i menighedshuset, Amtsvejen.

Til stede var:

Kirkeværge Horst Jacobs, kasserer Troels Lystrup, kontaktperson Brian Schmidt Valentin, næstformand René Asmussen, præst Mette Carlsen, graver Rikke Sørensen og formand Ruth Hansen.

 

Dagsorden:

  1. Godkendelse af dagsorden/eventuelle tilføjelser
  2. Kasserer Ib Krogh-Nielsen kommer på besøg og orienterer om regnskab, kommende budgetlægning mv.
  3. Orientering om igangværende opgaver – herunder også eventuelle beslutningstag i tilfælde af divergens.
  4. Invitation fra biskoppen – besøg i haven – samlet tilmelding (kun rådet)
  5. Aktiviteter i kommende år (møde i aktivitetsudvalg)
  6. Skal vi have vin med etiket med vor kirke som motiv? (vin fra Brugsen)
  7. Underskrift af berigtigelse af ejendom.
  8. Lån af menighedshus. Retningslinier vedrørende brug af huset bør udarbejdes, så huset efterlades i sammen stand, som modtaget. Evt indkøb af ny affaldsspand, der bør stå frit. Evt bør vi fjerne de i køkkenskabet værende affaldsspande.
  9. Graverne ved Nybøl Kirke og Sottrup skiftes til at arbejde om søndagen. Det er derfor ønskeligt, at graveren fra Sottrup får udleveret en nøgle til Nybøl kirke.
  10. Evt.

 

Ad. Pkt. 1

Dagsordenen blev godkendt

Ad. Pkt. 2 

Kasserer Ib Krogh-Nielsen orienterede rådet om regnskabet og revisionsprotokollen for 2016 blev underskrevet. 

Ad. Pkt. 3

Mindetavler

Vedr. mindetavler kunne oplyses, at Sønderborg kommune har overtaget den videre placering og eventuelle restaurering af den danske mindetavle. De danske mindesmærker hører ikke under kirken, men er kommunens ansvar.

F.s.v. angår de tyske mindesmærker har Verband Deutscher Kriegsgräber (VBK) taget disse 2 stk. under behandling.

Hele rådet er enige om, at mindetavlerne ikke bør placeres på kirken, men på Sønderborg Slot hvor man har en samling over effekter mv. fra krigen i 1864. Sagen anses nu for afsluttet.

Tyske mindesmærker på kirkegården.

Som en udløber af sagen vedr. mindetavlerne blev de tyske mindesmærker på kirkegården besigtiget. Nogle af dem er i en ikke særlig god stand, og repræsentanten fra VBK oplyste, at man var indstillet på at foretage en restaurering af flere af dem. Der blev indgået en aftale mellem VBK og en dansk maler, der deltog i besigtigelsen.

Kloakseparering ved menighedshuset.

Projektet er godkendt hos provstiet. Kloakmester er orienteret og arbejdet forventes påbegyndt snarest.

Graverfaciliteter og nyt kapel.

Intet nyt.

Opdatering af præstetavle.

Præstetavlen er ajourført og det ser rigtig godt ud. Sagen er afsluttet.

Indvendig kalkning af kirken.

Projektet er endnu ikke påbegyndt.

Maskinpark.

Vi er blevet tildelt et beløb til indkøb af maskiner.

Projektører på kirkegården.

En del af projektørerne er defekte og kan ikke repareres. Man enedes om at indhente tilbud på nye projektorer med LED-lamper.

Hensmidning af cigaretskod på kirkegård og kirkens P-plads.

Det er besluttet at indkøbe og opstille 2 stk. granitkummer til opstilling ved indgangene til kirkegården til brug for rygerne.

Ny tavle ved indgangen til kirkegården.

Den nuværende informationstavle er nedslidt og bogstaverne er afskallede og itu. Modellen er udgået af produktionen og man kan ikke få manglende bogstaver. Graver undersøger pris på en ny tavle.

Eventuel fældning af træer på Sottrup vej

Rådet modtog anmodning om fældning af træer på Sottrup Vej. Forholdet ligger uden for rådets kompetence og Sønderborg kommune har overtaget behandlingen af sagen.

Kirkekaffe

Efter gudstjeneste har det været kutyme, at forskellige medlemmer laver kaffe til menigheden.

Præsten undersøger om deltagerne må listen stadig ønsker at deltage i kaffebrygningen.

Konfirmation

Det aftaltes, at Rene Asmussen holder vagt på kirkens P-plads og Brian Schmidt Valentin passer skolen under konfirmationshøjtideligheden den 2. søndag i maj.

Fastelavn

Troels og Brian tager sig af det praktiske vedr. selve ”slå katten af tønden” efter gudstjenesten på søndag den 26.2.2017. Mette medbringer køller. Ruth laver kaffe og småkager serveres dertil. Børnene får saftevand.

Ad. Pkt. 4

Rådet har modtaget en invitation fra biskoppen. Hun vil gerne fremvise sin have mv. Der skal ske en samlet tilmelding senest 11. april 2017.

Ad pkt. 5

Der har været afholdt et møde vedr. aktiviteter såsom sogneeftermiddage mv. Der bliver arbejdet på at afholde arrangementerne på skift i hhv. Nybøl og Sottrup.

Ad pkt. 6

Forslag om billede af Nybøl kirke på Nybøl-vinen. Rådet har en positiv indstilling til forslaget. Der tages kontakt til Brugsen v. Winnie.

Ad. Pkt. 7

Der er fra Geopartner Landinspektører A/S modtaget diverse erklæringer om berigtigelse af ejendom. Det vedrører en lille del af matr.nr. 200 der er mere end 20 år har været en del af matr.nr. 197. 

Ad pkt. 8

Der er udarbejdet et mindre sæt husregler, der bedes overholdt af brugerne af menighedshuset. De forefindes i 2 eksemplarer i huset.

Ad pkt. 9

Graverne ved kirkerne i Nybøl og Sottrup har aftalt, at de skiftevis tager kirkebetjeningen om søndagen. Derfor ønskerne graveren fra Sottrup nøgle til kirken i Nybøl.

Ad pkt. 10

Evt.

Der er indgået en indbydelse om at se en katafalk (el-betjent), der kan benyttes af kun 1 person. Det lyder rigtig interessant, fordi vi i Nybøl kun har en manuelt trukket katafalk.

Mette Carlsen oplyste, at hun er forhindret i at møde ved næste mr-møde.

 

24. februar 2017

Ruth Hansen

menighedsrådsformand 

Menighedsrådsmøde torsdag den 23. februar 2017

Nybøl Sogns Menighedsråd

 

Referat af menighedsrådsmøde den 5 januar 2017 i sognehuset.

Deltagere: René Asmussen, Brian Schmidt Valentin, Troels Lystrup, Horst Jacobs, Mette Carlsen (præst), Rikke Sørensen (medarbejderrepræsentant) og Ruth Hansen (formand).

 

Dagsorden:

  1. Velkomst ved formanden
  2. Kort referat af ordination i Haderslev Domkirke og indsættelsen i Nybøl Kirke og Sottrup kirke.
  3. Orientering om møde med intern og ekstern kasserer – herunder godkendelse af regnskab for 2015
  4. Orientering/drøftelse om spildevandsprojekterne ved menighedshuset på Amtsvejen og ved kirke/kirkegård og parkeringsplads.
  5. Orientering/drøftelse af tildeling af midler til køb af maskiner til kirkegård.
  6. Orientering/drøftelse af børneunivers.
  7. Orientering/drøftelse af borebiller på kirkens loft.
  8. Orientering/drøftelse af skader på klokkestabel i forbindelse med stormen 2. juledag.
  9. Orientering/drøftelse af opsætning af mindetavler.
  10. Orientering af hærværk på toilettet på kirkegården. Drøftelse af lukning uden for graverens arbejdstid.
  11. Orientering af pyntning af kirken i forbindelse med jul. Drøftelse af fremtidig pyntning.
  12. Drøftelse af borddækning mv i forbindelse med afholdelse af sogneeftermiddag den i menighedshuset onsdag den 11. januar 2017 kl 14.
  13. Orientering/drøftelse af samarbejde med Sottrup menighedsråd herunder aftale om et samlet møde.
  14. Orientering/drøftelse af møde (nytårsparole) med det samlede personale (kun Nybøl).
  15. Drøftelse af forretningsorden for menighedsråd herunder fastsættelse af fremtidige møder (3 mdr.)
  16. Kontorhold
  17. Installering af internet i menighedshuset
  18. Eventuelt.

 

Ad pkt. 1

 

Ruth Hansen bød velkommen til de tilstedeværende og udtrykte ønsket om et fremtidigt godt samarbejde.

 

Ad pkt. 2

 

Ruth Hansen og Horst Jacobs havde deltaget i ordinationen af Mette Carlsen i domkirken i Haderslev. Det havde været en flot begivenhed efterfulgt af et traktement i den gamle latinskole, der er nabo til domkirken. 

Indsættelse af Mette Carlsen i Nybøl kirke og Sottrup kirke var en festlig begivenhed, provsten samt flere præster deltog. Efterfølgende var der reception i menighedshuset i Sottrup. Nybøl menighedsråd havde sørget for kransekage til begivenheden.

 

Ad pkt. 3

 

Ekstern kasserer Ib Krogh-Nielsen havde ønsket et møde med den valgte kasserer og formanden. Mødet blev afholdt den 3. januar 2017 hos formanden. Ib Krogh-Nielsen fortalte om sit arbejde og diverse procedurer forbundet hermed bl.a. det fremtidige budget for 2018, der skal udarbejdes og fremsendes til provstiet inden længe. Han vil deltage i fremtidige møder efter behov og han vil fremsende regnskab per måned.

Vi skulle godkende og underskrive regnskabet for 2015. Det var blevet godkendt i provstiet. Regnskabet blev fremlagt og underskrevet af rådet. Det videre fornødne foretages af formanden.

 

Ad pkt. 4

 

Rådet har fået tilsendt 2 tilbud på arbejdet med separation af kloak på Amtsvejen. Disse er sendt til videre behandling hos provstiet. Rådet har ansøgt om provstiet om dækning af udgifter via 5%-midlerne.

 

Fsv angår separation ved kirken foretages denne i forbindelse med etablering af det kommende børneunivers. Repræsentanten fra Sønderborg kommune meddelte, at kommunen vil påtage sig udgifterne hermed, idet en del af kommunens bygninger er opført på en lille særskilt del af kirkens grund. Dette accepteredes af formanden.

 

En del af arbejdet med separationen vil blive udført på kirkens parkeringsplads. Iflg. Museum Sønderjylland vil bygherren ikke blive pålagt udgifter, såfremt man under anlægsarbejdet skulle påtræffe fortidsminder eller kulturhistoriske anlæg.

 

Ad pkt. 5

 

Der har været afholdt møde på provstiets kontor i Asserballe. Rikke Sørensen og Horst Jacobs deltog. Der var blevet søgt om indkøb af nyt materiel til ca kr. 250.000. Vi fik tildelt et beløb på kr. 85.500. Der er på nuværende tidspunkt ikke taget stilling til nyindkøb.

 

Ad pkt. 6

 

Der er intet at berette om børneuniverset.

 

Ad pkt. 7

 

Arbejdet med bekæmpelse af borebiller på kirkens loft er afsluttet.

 

 

 

 

Ad pkt. 8

 

Der er opstået en mindre skade på en af lugerne i klokkestablen. Det er aftalt, at Nybøl Smedie reparerer skaden på den omhandlede luge samt udskifter ringøskener, da disse er slidte, på yderligere 2 luger.

 

 

Ad pkt. 9

 

Der har været af et møde med Arne Jessen vedr opsætning af mindetavler. Han ønsker, at tavlerne opsættes direkte på kirken.

 

Der er ikke foretaget nogen beslutning endnu.

 

Ad pkt. 10

 

Der har været ubudne gæster på toilettet på kirkegården. Kirkeværgen blev kontaktet af en borger, der oplyste, at toilettet var ubrugeligt på grund af vandalisme. Rikke Sørensen har ryddet op og rengjort toilet, vask, gulv og vægge. Tak for det.

Toilettet er foreløbig aflåst udenfor Rikke Sørensens arbejdstid.

 

 

Ad pkt. 11

 

Julepyntning kan ikke klares af én person. Det aftaltes, at fremtidig pyntning af kirken foretages af graveren bistået af rådet. Graveren indkalder rådet i passende tid. Efterfølgende serveres kaffe/te med æbleskiver eller andet.

 

Ad pkt. 12

 

Afholdes der sogneeftermiddage, sørger Rikke Sørensen for borddækning mv.

 

I forbindelse med sogneeftermiddagen den 11. januar 2017 er Rikke forhindret på grund af kursus.

Er der en af rådet, der vil være behjælpelig dermed?

 

Formanden sørger for borddækning. Horst Jacobs har aftalt at være Frederik Birkler behjælpelig med opstilling af udstyr i forbindelse med foredraget.

 

Ad pkt. 13

 

Ruth Hansen retter henvendelse til formanden for Sottrup menighedsråd med henblik på at aftale nærmere vedrørende et møde med de to råd.

 

 

 

 

Ad pkt 14

 

Nytårsparole. Vi enedes om at arbejde med sagen.

 

Ad pkt 15

 

Forretningsorden herunder møder.

 

En eventuel forretningsorden blev kort drøftet.

 

De næste to menighedsrådsmøder blev fastsat til 23. februar 2017 og 30. marts 2017.

 

Man enedes om at afholde ”slå katten af tønden” ved sognegården søndag den 26. februar 2017 efter en kort børnegudstjeneste, der afholdes kl. 14.

 

Mette Carlsen udarbejder en liste over kirkelige handlinger i den nærmeste fremtid. Den fremsendes sammen med de øvrige oplysninger til Nybøllen.

 

Menighedsrådet afholder udgiften til arrangementet.

 

Ad pkt. 16

 

Udgifter såsom printerpapir og lignende kan refunderes af kirken.

 

Ad pkt. 17

 

Alle i rådet var positivt indstillet til etablering af en internetforbindelse til sognegården. Pris, installering mv. undersøges nærmere inden endelig beslutning foretages. Rådet drøftede udskiftning af den i sognegården værende printer med en mere tidssvarende og økonomisk udgave. En printer, der kan printe alle formater op til A3, kopiere og scanne, vil koste ca kr. 1.400. Farvepatroner vil koste ca. kr. 750 per sæt (5 XL patroner).

 

Ad pkt. 18 – evt.

 

Rikke Sørensen meddelte, at Anette, Ronnie (begge fra Sottrup) og hun havde aftalt, at tage vagten som kirketjener ved begge kirker hver 3. uge fra januar 2017. 

 

Hun oplyste endvidere, at hun og andet personale inklusive kontaktpersonen er inviteret til møde i Sottrup vedrørende samarbejde.

 

Underskrifter:

 

Underskrevet af hele menighedsrådet

 

Menighedsrådsmøde torsdag den 05.januar 2017

Nybøl Sogns Menighedsråd

 

Referat af menighedsrådsmøde den 5 januar 2017 i sognehuset.

Deltagere: René Asmussen, Brian Schmidt Valentin, Troels Lystrup, Horst Jacobs, Mette Carlsen (præst), Rikke Sørensen (medarbejderrepræsentant) og Ruth Hansen (formand).

 

Dagsorden:

  1. Velkomst ved formanden
  2. Kort referat af ordination i Haderslev Domkirke og indsættelsen i Nybøl Kirke og Sottrup kirke.
  3. Orientering om møde med intern og ekstern kasserer – herunder godkendelse af regnskab for 2015
  4. Orientering/drøftelse om spildevandsprojekterne ved menighedshuset på Amtsvejen og ved kirke/kirkegård og parkeringsplads.
  5. Orientering/drøftelse af tildeling af midler til køb af maskiner til kirkegård.
  6. Orientering/drøftelse af børneunivers.
  7. Orientering/drøftelse af borebiller på kirkens loft.
  8. Orientering/drøftelse af skader på klokkestabel i forbindelse med stormen 2. juledag.
  9. Orientering/drøftelse af opsætning af mindetavler.
  10. Orientering af hærværk på toilettet på kirkegården. Drøftelse af lukning uden for graverens arbejdstid.
  11. Orientering af pyntning af kirken i forbindelse med jul. Drøftelse af fremtidig pyntning.
  12. Drøftelse af borddækning mv i forbindelse med afholdelse af sogneeftermiddag den i menighedshuset onsdag den 11. januar 2017 kl 14.
  13. Orientering/drøftelse af samarbejde med Sottrup menighedsråd herunder aftale om et samlet møde.
  14. Orientering/drøftelse af møde (nytårsparole) med det samlede personale (kun Nybøl).
  15. Drøftelse af forretningsorden for menighedsråd herunder fastsættelse af fremtidige møder (3 mdr.)
  16. Kontorhold
  17. Installering af internet i menighedshuset
  18. Eventuelt.

 

Ad pkt. 1

 

Ruth Hansen bød velkommen til de tilstedeværende og udtrykte ønsket om et fremtidigt godt samarbejde.

 

Ad pkt. 2

 

Ruth Hansen og Horst Jacobs havde deltaget i ordinationen af Mette Carlsen i domkirken i Haderslev. Det havde været en flot begivenhed efterfulgt af et traktement i den gamle latinskole, der er nabo til domkirken. 

Indsættelse af Mette Carlsen i Nybøl kirke og Sottrup kirke var en festlig begivenhed, provsten samt flere præster deltog. Efterfølgende var der reception i menighedshuset i Sottrup. Nybøl menighedsråd havde sørget for kransekage til begivenheden.

 

Ad pkt. 3

 

Ekstern kasserer Ib Krogh-Nielsen havde ønsket et møde med den valgte kasserer og formanden. Mødet blev afholdt den 3. januar 2017 hos formanden. Ib Krogh-Nielsen fortalte om sit arbejde og diverse procedurer forbundet hermed bl.a. det fremtidige budget for 2018, der skal udarbejdes og fremsendes til provstiet inden længe. Han vil deltage i fremtidige møder efter behov og han vil fremsende regnskab per måned.

Vi skulle godkende og underskrive regnskabet for 2015. Det var blevet godkendt i provstiet. Regnskabet blev fremlagt og underskrevet af rådet. Det videre fornødne foretages af formanden.

 

Ad pkt. 4

 

Rådet har fået tilsendt 2 tilbud på arbejdet med separation af kloak på Amtsvejen. Disse er sendt til videre behandling hos provstiet. Rådet har ansøgt om provstiet om dækning af udgifter via 5%-midlerne.

 

Fsv angår separation ved kirken foretages denne i forbindelse med etablering af det kommende børneunivers. Repræsentanten fra Sønderborg kommune meddelte, at kommunen vil påtage sig udgifterne hermed, idet en del af kommunens bygninger er opført på en lille særskilt del af kirkens grund. Dette accepteredes af formanden.

 

En del af arbejdet med separationen vil blive udført på kirkens parkeringsplads. Iflg. Museum Sønderjylland vil bygherren ikke blive pålagt udgifter, såfremt man under anlægsarbejdet skulle påtræffe fortidsminder eller kulturhistoriske anlæg.

 

Ad pkt. 5

 

Der har været afholdt møde på provstiets kontor i Asserballe. Rikke Sørensen og Horst Jacobs deltog. Der var blevet søgt om indkøb af nyt materiel til ca kr. 250.000. Vi fik tildelt et beløb på kr. 85.500. Der er på nuværende tidspunkt ikke taget stilling til nyindkøb.

 

Ad pkt. 6

 

Der er intet at berette om børneuniverset.

 

Ad pkt. 7

 

Arbejdet med bekæmpelse af borebiller på kirkens loft er afsluttet.

 

 

 

 

Ad pkt. 8

 

Der er opstået en mindre skade på en af lugerne i klokkestablen. Det er aftalt, at Nybøl Smedie reparerer skaden på den omhandlede luge samt udskifter ringøskener, da disse er slidte, på yderligere 2 luger.

 

 

Ad pkt. 9

 

Der har været af et møde med Arne Jessen vedr opsætning af mindetavler. Han ønsker, at tavlerne opsættes direkte på kirken.

 

Der er ikke foretaget nogen beslutning endnu.

 

Ad pkt. 10

 

Der har været ubudne gæster på toilettet på kirkegården. Kirkeværgen blev kontaktet af en borger, der oplyste, at toilettet var ubrugeligt på grund af vandalisme. Rikke Sørensen har ryddet op og rengjort toilet, vask, gulv og vægge. Tak for det.

Toilettet er foreløbig aflåst udenfor Rikke Sørensens arbejdstid.

 

 

Ad pkt. 11

 

Julepyntning kan ikke klares af én person. Det aftaltes, at fremtidig pyntning af kirken foretages af graveren bistået af rådet. Graveren indkalder rådet i passende tid. Efterfølgende serveres kaffe/te med æbleskiver eller andet.

 

Ad pkt. 12

 

Afholdes der sogneeftermiddage, sørger Rikke Sørensen for borddækning mv.

 

I forbindelse med sogneeftermiddagen den 11. januar 2017 er Rikke forhindret på grund af kursus.

Er der en af rådet, der vil være behjælpelig dermed?

 

Formanden sørger for borddækning. Horst Jacobs har aftalt at være Frederik Birkler behjælpelig med opstilling af udstyr i forbindelse med foredraget.

 

Ad pkt. 13

 

Ruth Hansen retter henvendelse til formanden for Sottrup menighedsråd med henblik på at aftale nærmere vedrørende et møde med de to råd.

 

 

 

 

Ad pkt 14

 

Nytårsparole. Vi enedes om at arbejde med sagen.

 

Ad pkt 15

 

Forretningsorden herunder møder.

 

En eventuel forretningsorden blev kort drøftet.

 

De næste to menighedsrådsmøder blev fastsat til 23. februar 2017 og 30. marts 2017.

 

Man enedes om at afholde ”slå katten af tønden” ved sognegården søndag den 26. februar 2017 efter en kort børnegudstjeneste, der afholdes kl. 14.

 

Mette Carlsen udarbejder en liste over kirkelige handlinger i den nærmeste fremtid. Den fremsendes sammen med de øvrige oplysninger til Nybøllen.

 

Menighedsrådet afholder udgiften til arrangementet.

 

Ad pkt. 16

 

Udgifter såsom printerpapir og lignende kan refunderes af kirken.

 

Ad pkt. 17

 

Alle i rådet var positivt indstillet til etablering af en internetforbindelse til sognegården. Pris, installering mv. undersøges nærmere inden endelig beslutning foretages. Rådet drøftede udskiftning af den i sognegården værende printer med en mere tidssvarende og økonomisk udgave. En printer, der kan printe alle formater op til A3, kopiere og scanne, vil koste ca kr. 1.400. Farvepatroner vil koste ca. kr. 750 per sæt (5 XL patroner).

 

Ad pkt. 18 – evt.

 

Rikke Sørensen meddelte, at Anette, Ronnie (begge fra Sottrup) og hun havde aftalt, at tage vagten som kirketjener ved begge kirker hver 3. uge fra januar 2017. 

 

Hun oplyste endvidere, at hun og andet personale inklusive kontaktpersonen er inviteret til møde i Sottrup vedrørende samarbejde.

 

Underskrifter:

 

Underskrevet af hele menighedsrådet